Az Európai Unió válasza a versenyképességi kihívásokra
Az Európai Unió új stratégiája a versenyképességi problémákra az elzárkózásra épít, ami hosszú távon nem fenntartható megoldás. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője így foglalta össze az Európai Bizottság szerdán bejelentett intézkedéstervezetét, amely jelentős büntetővámokat vetne ki a Kínából importált elektromos járművekre. Az európai autógyártók számára azonban nem világos, hogyan segíti elő ez a versenyképességük javítását, hiszen az alapvető probléma továbbra is az, hogy egyre kevésbé versenyképes autókat gyártanak, ráadásul jóval magasabb áron, mint a kínai versenytársaik.
Az Európai Bizottság döntése
Az Európai Bizottság szerdán arról döntött, hogy az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül. Ez Brüsszel szerint gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, és hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezték kilátásba.
Az uniós vizsgálat és az ideiglenes vámok
Az Európai Bizottság felvette a kapcsolatot a kínai hatóságokkal, hogy megvitassák a feltárt aggályokat, és olyan megoldásokat keressenek, amelyek megfelelnek a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályainak. Ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre, az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től, amelyeket az egyes tagállamok vámhatóságai határoznak meg.
Az Európai Bizottság három kínai gyártót – BYD (17,4%), Geely (20%) és SAIC (38,1%) – egyedi vámokkal sújtana. Más, az uniós vizsgálatban együttműködő kínai járműgyártókra átlagosan 21%-os vámot vetnének ki, míg azok a gyártók, amelyek nem működtek együtt, 38,1%-os vámot kapnának.
Az EU és Kína közötti kereskedelmi aszimmetria
Fontos megjegyezni, hogy Európa jelentős mértékben függ Kínától. Az európai országok számos területen váltak Kínával szemben függővé. Tavaly Kína az EU áruexportjának harmadik legnagyobb partnere (8,8%) és az EU árubehozatalának legnagyobb partnere (20,5%) volt. Emellett a német autóipar jelentős exportbevételt generál Kínából.
A kínai autógyártók jelentős állami támogatásokat kapnak, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az európai gyártási költségeknél jóval alacsonyabb áron állítsanak elő elektromos járműveket. Ez a helyzet komoly fenyegetést jelent az európai autóiparra, amely egyre kevésbé versenyképes.
Az európai autóipar kihívásai
Európa jelenleg egy összetett kihívás előtt áll, amely három fő tényező köré csoportosul: a fegyverkezés, a zöldátállás és a költségvetési hiányok csökkentése. Ebben a helyzetben a versenyképességi kérdések háttérbe szorulnak, és a védővámok bevezetése rossz megoldásnak tűnik.
A kínai iparpolitika 2001-ben úgy döntött, hogy nem versenyeznek a belső égésű motorok piacán, hanem inkább az elektromos járművek fejlesztésére összpontosítanak. Ezzel szemben a német autóipar a dízel üzemanyag környezetkímélő fejlesztéseire fókuszált. Az autóipar jelenlegi átalakulása magas fokú innovációs képességet igényel, és a német autógyártók lemaradtak ebben a versenyben.
Brüsszel döntéseinek hatása az európai autóiparra
Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője szerint a vámok mindig korlátozzák az áruk áramlását és növelik a termékek árát. Bár a vámok növelik az állami bevételeket, végső soron a fogyasztók fizetik meg az árnövekedést. Az Európai Unióban eladott elektromos járművek nagyjából ötöde Kínában készült, így a vámok jelentős hatással lehetnek az európai piacra.
Az európai autógyártók reakciói
Az Index több autóipari vállalatot is megkeresett a szerdai bejelentés után.
Az AUDI AG válaszában hangsúlyozta, hogy a szabad és tisztességes kereskedelem alapvető fontosságú a jólét, a foglalkoztatás és a fenntartható növekedés szempontjából.
Az Audi és a Volkswagen csoport a szabályokon alapuló kereskedelem híve, és aggódnak a protekcionizmus és az elszigetelődés erősödése miatt.
Az Audi kijelentette, hogy a vámok nem megfelelő eszközök a versenyképesség növelésére, és az elszigetelődés rossz irány.
Az amerikai és kínai támogatások hatása
Egy korábbi elemzésben az EY szakértői kifejtették, hogy egy amerikai vagy kínai vállalat sokkal könnyebben kap támogatást hazájában, mint európai versenytársaik. Ezek a külföldi vállalatok kedvező finanszírozási forrásokhoz férhetnek hozzá, amelyek lehetővé teszik számukra a sikeres piaci terjeszkedést, akár dömpingárakon, beruházásokon vagy felvásárlásokon keresztül.
Az uniós cégek olyan konkurenciával néznek szembe, amely könnyebben indulhat közbeszerzéseken, pénzügyi erejével cégeket olvaszthat magába, és jelentős piaci előnyre tehet szert. Az uniós döntéshozók két megközelítéssel próbálják segíteni a versenyképességet: egyrészt versenyképességet támogató intézkedésekkel, másrészt az uniós cégek tevékenységét korlátozó intézkedésekkel.
Az uniós intézkedések hatása Magyarországra és Németországra
Magyarországot és Németországot különösen érzékenyen érintheti az Európai Bizottság döntése.
Az európai autógyártók már korábban is felszólaltak a vámok ellen, attól tartva, hogy Kína megtorló intézkedéseket hozhat.
Az Audi és a Bosch is aggodalmát fejezte ki a vámalapú politika miatt, amely szerintük láncreakciót indíthat el, lelassíthatja a gazdasági növekedést és felerősítheti az inflációt.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter akciótervet sürgetett, és szerdán azonnal reagált az Európai Bizottság hírére, mivel a magyar–kínai kapcsolatok magasabb fokozatra kapcsoltak. A tárca közleményében rámutatott, hogy a büntetővámok gyártónként eltérő mértékűek, ami kettős diszkriminációt jelentene.
A protekcionizmus veszélyei
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető elemzője szerint a vámok bevezetése nem oldja meg az alapvető problémát, amely az európai autógyártók versenyképességének hiánya. Az Európai Unió betagozódik az Amerika által indított védővám-kezdeményezésbe, amelyből nehéz lesz kilépni.
A védővámok és a globális gazdasági helyzet
A vámok bevezetése növeli a termékek árát, amit végső soron a fogyasztók fizetnek meg. Az európai autógyártók számára ez nem jelent előrelépést, hiszen az alapvető probléma továbbra is az, hogy egyre kevésbé versenyképes autókat gyártanak, ráadásul jóval magasabb áron, mint a kínai versenytársaik.
Az Európai Bizottság döntése a kínai elektromos járművekre kivetett büntetővámok bevezetéséről hosszú távon nem fenntartható megoldás. A vámok bevezetése nem növeli az európai autógyártók versenyképességét, és végső soron a fogyasztók fizetik meg az árnövekedést. Az európai autóiparnak innovációra és versenyképességre van szüksége ahhoz, hogy felvegye a versenyt a kínai és amerikai vállalatokkal. Az elszigetelődés és a protekcionizmus nem megoldás, együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség.